Tur til Isegran maritime senter og M/S Hvaler

Publisert av Bjørn Brevig den 01.10.21.

Lørdag 18. september gikk turen til Kråkerøy hvor 12 medlemmer besøkte Isegran Maritime senter som er havn og verft for en rekke  gamle fartøyer. Veteranbåten M/S Hvaler var et av målene for besøket.

Vi fikk innblikk i et imponerende stykke arbeid som er nedlagt av både profesjonelle og dugnadsarbeidere i perioden 1993 til 2020 ifm. restaureringen av M/S Hvaler, som ble bygget 1892 ved Fredrikstad Mekaniske Verksted. D/S Hvalers venneforening ble stiftet 1995 og har som formål å bistå Stiftelsen D/S Hvaler i arbeidet med å restaurere og sikre fremtidig drift av den gamle rutebåten D/S Hvaler. M/S Hvaler er fredet av Riksantikvaren, noe som har lagt store føringer på restaureringsarbeidet.

Etter omvisningen samlet vi oss i akterlugaren, som i sin tid var reservert 1. klasse passasjerer. Der fikk vi en detaljert orientering om båtens historie og restaurering av Stiftelsen D/S Hvalers leder Knut Alnæs. Vi kjøpte også ny kalender for 2022 som viste et utvalg av båter som har gått i rute på Hvalerøyene. Her var det også gitt plass til de 2 Haldenbåtene D/S Olava fra 1864 og D/S Parat fra 1868.

Det ble også tid til å legge veien innom ”Håpets katedral” som er et samarbeidsprosjekt mot plast i havet. Borg Bispedømmeråd står i spissen for prosjektet.

Her kan du lese mer om M/S Hvaler

Her kan du lese mer om Håpets Katedral